Mar 8, 2010

Fw: [Sajoha] FW: Antara mak dan pasangan kita..renungkan..


----- Forwarded Message ----
From: Hazami Rose <rhazami@tm.com.my>
To: sajoha@yahoogroups.com; SAJOHA-SPM80@yahoogroups.com
Sent: Fri, March 5, 2010 10:46:43 AM
Subject: [Sajoha] FW: Antara mak dan pasangan kita..renungkan..


-Bila seronok, aku cari....pasanganku
-Bila sedih, aku cari....Mak
-Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
-Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
-Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
-Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
-Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
-Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
-Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
-Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
-Selalu.. aku ingat pasanganku
-Selalu.... Mak ingat kat aku
-Bila-bila.. . aku akan talipon pasanganku
-Entah bila... aku nak talipon Mak
-Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
-Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
-Renungkan:
-"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
-bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
-Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

-Berderai air mata jika kita mendengarnya. .......

-Tapi kalau Mak sudah tiada....... ...
-MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

-Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
-berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
-berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
-berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya...... .
-berapa ramai yang sanggup..... .. membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
-berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....-Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

36 comments:

asri said...

Leleh air mata hoi...... baca entri di pagi hari.

Anonymous said...

bagi aku....tak sempat aku lakukan kpd arwah mak....aku ralat dan menyesal....tapi kini aku SUDAH LAKUKAN DAN AKAN LAKUKAN UNTUK ABAH...AKU TAK MAU RASA RALAT DAN SESAL LAGI!!!

bong said...

Aku pun meleleh air mata...
aku ada mak dan abah lagi, aku akan buat sedaya aku.
Ni, terus ambik talipon dan call mak aku, padahal semalam baru je balik kg ziarah dia.
Caantik sungguh peringatan bro kita ni.

asri said...

Aku hari2 kalau p ngajor lalu depan rumah mereka. Kalau berbasikal dengan is3 petang2 singgah rumah mereka jap kemudian sambung berbasikal lagi.

Azmer said...

Mak aku meninggal di Mekah, kubur dia pun aku tak tau kat mana. She passed away when she was about our age now. Jadi sesape yg masih ada mak, jenguk2lah selalu. Ingat, segala susah payah yg kita lalui skrg membesarkan anak2 kita, begitu juga dia semasa membesarkan kita..... with all the limitations during those days.

kassim said...

Sabtu lalu..aku baru jengah mak aku kat KTinggi...

braimtaigo said...

sedihnya membaca bingkisan itu.Sebak dada dan airmata tergenang tak disedari. Siapakah gerangan dikau wahai sipenulis?

Bustamam said...

braim, Hazami Rose tu budak junior kita. Sama bilik masa block A dulu.

Alimor Sipon said...

Aku copy tulisan ni dari e-mail2 yg tersebar di internet. Baik tulisannya, menyentuh hati dan buat kita berfikir apa yg kita buat dengan mak kita. Skrg kita rasakan apa yg mak kita rasakan dulu.

Tak tanya siapa gerangan si comel dgn ibunya dlm gambar tu? Cuba teka.

braimtaigo said...

Bus, betul ke namanya tu? seingat2 junior yg tinggal sebilik dgn kita tu namanya mohd rouse bin majid..

Anonymous said...

Assalamualaikum semua.Untuk renungan semua cuba kita tanya ibu dan bapa kita apa dia hendak pada kita bila mereka nak bertemu Allah. Di dunia mungkin jawapan mereka lain.Sebenarnya yang mereka akan minta adalah anak soleh/solehah yang sentiasa berbuat kebaikan/amal dan mendoakan semasa mereka cemas untuk bertemu Pencipta.Renung-renungkan.Wassalam

Bustamam said...

Brahim, bukan Raus tu, ni kat block A tingkat 3 dia sebilik dengan I, Norihsan, Hashim Chonel dll.

pakroslan said...
This comment has been removed by the author.
pakroslan said...

Salam Mor
Versi lain tuk yg ada 2 Dapor
-Bila seronok, kau cari....istri muda
-Bila sedih, kau cari....istri tua
-Bila berjaya, kau ceritakan pada....istri muda
-Bila gagal, kau ceritakan pada....istri tua
-Bila bahagia, kau peluk erat....istri muda
-Bila berduka, kau peluk erat....istri tua
-Bila nak bercuti, kau bawa....istri muda
-Bila sibuk, aku hantar anak anak bini muda ke rumah....istri tua
-happy valentine.. untuk istri muda
-Selamat hari ibu..untuk istri tua

nasruddin mohd rawi said...

bagio,
kau ni potong stim orang je lah.

Anonymous said...

alimor,
gambar budak tecit tu aku teka..engkau ler... masa umur 1 tahun (1961) kan?

hashim chonel said...

Alimor,

Hazami Rose bukan ke di TM Credit Control Center? BTW betulllah saperti yang dikatakan oleh Bustamanm bahawa Hazami, junior kita dan sebilik dengan kita orang, Bus, Ihsan dll..

kassim said...

Bagio...ooo ada dua versi rupanya...

asri said...

Jangan bagi loro sudah.... Berantakan nanti.

Alimor Sipon said...

Aku ada 2 dapor tapi satu rumah ....

Anonymous said...

2 dapor satu rumah...ok lagi tu...aku...3 rumah...satu dapur...kdg2 dapat menyuap nasi putih yg direnjis dgn kicap pun...aku tertitis airmata...kerana aku sedar...ada anak2 kecil yg sedang lapar dan dahaga

Citera Alam said...

Yang suka mengelat kat mak tu , eloklah kena kaunseling balik ....Macam budak kat sekolah .

asri said...

Memang tak terkira pengorbanan kedua ibu bapa kepada kita. Kita dah jadi ibu dan bapa sekarang, apa yang kita harapkan kepada anak2 kita ialah supaya mereka hidup bahagia dunia dan akhirat. Begitulah harapan kedua ibubapa kita pada kita. Berdoalah untuk mereka sebagaimana Allah ajarkan kita berdoa untuk mereka di Al- Quran.

Kalau terdengar lirik lagu(Ibu) Exist lagi sebak di dada.Itu belum lagi dengar nasyid Kumpulan Rabbani.Perghhhh......susah den nak kato.

Alimor Sipon said...

Ngelat kat pasangan pun banyak........

kassim said...

Mana yang bagus...dapur yang berasap ...atau...dapur yang kelabu asap...

Abdul Jalil said...

alimor...statement kamu tu memanggil aku mencelah..kdg kdg kena juga ngelat...kalau tidak business tak jalan!!! tapi adalah had had nya...tapi isu emak ni..priority no satu above all yg kita sayang..berkat hidup kita didunia dan akhirat (insyaAllah)

Alimor Sipon said...

Lil,ngelat dlm bisness tu macam mana? Ngelat macam tak berat, tapi kalau menipu berat tu...

kassim said...

Mor, kena timbang kalau nak tahu yang mana lebih berat...nak pakai dacing ke...atau nak pakai timbang..

Alimor Sipon said...

Timbang pakai dacinglah, tp jangan dacing tu sudahlah.

asri said...

Mentang2 lah dia bukan orang gomen ye Sim.

Bustamam said...

Orang gomen kena pangkah dacing ke? Kalau tak pangkah apa jadi?

kassim said...

Dacing dgn timbang tak sama...orang berniaga selalu mengelat kat dacing.. dan menipu kat timbang...

Orang pangkah dacing.... tapi tak pangkah dacing...

Beza dacing dgn timbang...dacing ada batu..timbang ada skru (nak adjust)..

Abdul Jalil said...

alimor, ngelat dlm business ada akad dia, ada quotation!!! ...dia setuju kira sahlah..itu kenmahiran kita...lebih complicated demand client.. dia punya harga lebih mahal tapi sebenarnya guna kepakaran murah aje..tapi pokoknya kenalah berpada pada sebab nanti kena menjawab pada satu masa nanti!

Alimor Sipon said...

Aku pangkah kalau tak suka, rait bila suka ....

k said...

ralat..Orang pangkah dacing..tapi tak pangkah timbang...sorry

asri said...

Ada orang dia pangkah pitinya je, simbol2 yang ada tak di pangkah pun.