Jul 29, 2011

Fw: Ziarah Jamil Sayati sakit di rumahnya

Jamil Sayati, Misran Jonoh


----- Forwarded Message -----
From: ali abu <mjparmi1960@gmail.com>
To: alimorsipon@yahoo.com
Sent: Friday, July 29, 2011 8:04 AM
Subject: Ziarah Jamil Sayati sakit di rumahnya



Cuti sekolah yang lalu, aku dan anak pergi ke kl kerana beberapa urusan keluarga. Petang hari tu aku dapat kesempatan melawat classmate kita di 5m1 iaitu Jamil Sayati di rumahnya di kelang. Gembira sangatlah bertemu bestfriend lama ni. Kali terakhir jumpa pun tahun 1984 gitu. Aku datang pun kerana sebelum itu Aziz Pie (Dr) hantar sms kata Jamil sakit cancer. Dah stage4. Bila berjumpa bertambah-tambah gembira lagilah sebab sahabat kita ni masih sangat sihat dan ceria. Panjanglah perbualan kami menghimbau perjalanan hidup yang telah ditempuh masing-masing. Aku pun tahulah serba sikit perkembangan Jamil sebab kakak isterinya pernah mengajar di sekolah yang sama dengan isteri aku. 


Jamil ni walau pun sedang sakit, janganlah ingat dia 'dia macam orang sakit'. Allahuakbar! Allah maha memberi Rahmat. Masih boleh buat semua yang dia boleh buat masa sihat. Cuma kali ini dia sentiasa berubat dan makan ubat. Masa cuti sakit pun pergi kerja ; nun jauh di Ipoh. 


Aku fikir satu sebab Jamil sihat ialah kerana dia makan ubat yang 'special'. Ini buat ubat rahasia. tapi ubat teknologi Jepun katanya. Memang kalau jumpa Jamil kita tak sangkalah dia sakit teruk. Sahabat lama kalau ada kelapangan ziarahlah. Kerana kunjungan akan menggembirakan dan menambahkan semangat orang yang sakit. Harapan aku semua sahabat yang mengetahui keadaan Jamil akan mendoakan  agar Jamil akan sembuh dari sakitnya. amin.

Pasal Jamil ni Mor, engkau pun tahu macamana dia di kelas dulu. Cool dan tak cakap banyak. Di UM dulu dengan Jalil pun dia macam tu jugak. Hati baik yang amat. Memegang teguh persahabatan. Yang aku terkesan sangat sangat ialah semasa di UM dulu , bila buka semester aku tak dapat rumah sewa. Jadi aku tumpang menjadi 'squatter' di biliknya. Lama jugaklah hampir dua bulan. padahal pihak asrama sudah memberi amaran keras akan membuang pelajar asrama yang yang menumpangkan kawan dari luar. Tetapi demi persahabatan jamil tak peduli. Di biarkannya aku sampai aku dapat rumah sewa. Itulah Jamil. 

Kepada Rosman Kasim, terima kasih kerana menjemput kawan-kawan dan tahniah kerana dapat menantu. 

Misran Jonoh






9 comments:

asri said...

Tahniah Mor. Jumpa di mana?

asri said...

Tq Misran dengan khabar yang dihantar. Kalau balik Pontian singgah rumah.

Semoga Allah memberi kekuatan kepada Jamil menghadapi dugaan itu dengar sabar. Semoga dapat sebuh seperti sediakala. Insya'Allah.

hanif said...

Mor: jom kite g ziarah Jamil ni... Klang kat mane dia tinggal Mor?

mohsin said...

Mor n Nif...kalau dpt pi ziarah saudara Jamil kita...sampaikan salam aku....aku doakan dia akan sembuh...kuatkan iman...maka akan kuatla semangat utk terus menghadapi segala2nya...InsyaALLAH.

Alimor Sipon said...

Bukan aku yg ziarah Jamil tapi MJ (Misran Jonoh bukan Michael Jackson). Insyaallah sehari dua ni akan aku usahakan ziarah Jamil di Kelang.

RuslanA said...

Terimakasih Alimor dan Misran atas khabar yg diberikan. Sedih dan terharu dgn berita tersebut-semoga rakan kita Jamil akan bertahan dan mudah2an akan sembuh juga. Tak pernah berjumpa lagi selepas keluar sekolah dulu, harap2 dapat melawat dia nanti InsyaAllah. Minggu ini sngt sibuk, tapi InsyaAllah akan ada kelapangan lepas tu. Kalau sesape nk pegi, aku nk tumpang (tk berapa pandai area Kelang ni..)

Abdul Jalil said...

Alimor, Misran, Subhanallah, terkejut mendapat berita yang disampaikan oleh misran, baru buka web ni, Jamil,semuga tabah, insyaAllah jika ada alamatnya siarkankan lah mor, banyak kenangan lama. selamat berpuasa kepada semua kawan kawan

hanif said...

Mor: besok aku ke Bukit Raja, Klang... Kalau ko nak ziarah Jamil, tlipon la aku... Tq Mo...

Anonymous said...

salam mor,

semoga jamil sembuh. rashid bahari pun apa khabar agaknya.

aku dah seminggu di zabreb, croatia, ada keje bangang kena buat untuk united nations news agency.

aku balik 18hb ni.

btw, takda ke cadangan pakat ramai2 buat open house raya di KL nanti. minggu ketiga raya pun ok. korang semua dah kaya raya, macam mohsein... ha ha.

salam semua

danke bruder.