Feb 12, 2010

Fw: sumbangan tatapan bersama - rumah tradisional di Jasin





----- Forwarded Message ----
From: Abdul Jalil Abdullah <abduljalil.abdullah@gmail.com>
To: alimorsipon@yahoo.com
Sent: Fri, February 12, 2010 8:33:16 PM
Subject: sumbangan tatapan bersama

Salam Alimor,
aku attachkan 2 gambar rumah tradisional melaka yg kebetulan aku akan lalui setiap kali aku pergi ke kebun bila balik kekampung, kedua dua rumah ini aku percaya berusia lebih seratus tahun dan kedua dua rumah ini boleh dilawati (minta izin tuan rumahlah), aku selalu tertanya tanya berapa kaya nya tuan rumah ini semasa zamannya, bagaimana dia membina kejayaan dan menjadi orang yg ternama, kalau masuk rumah ini kau perhatikan konsep binaan rumah ini dan setiap ruang dan varenda ada tujuannya, sempena majlis perkhawinan Hanif sulaiman nanti, kalau ada kelapangan kawan kawan kita yg akan hadir dan punya waktu carilah kedua dua rumah ini yang terletak didaerah jasin dan tak berapa jauh dari rumah Hanif
sekian, semuga sumbangan ini dikongsi bersama didalam blog smsj77
abduljalil

2 comments:

asri said...

Cadang mula2 nak buat depan rumah panggung(asas kayu) belakang semi batu tetapi bila semua peluang datang serentak terpaksa ubah plan. Cuma kekalkan rekabentuk bumbung iaitu bahagian depan limas dan tengah bumbung Melaka. Buat rumah secara hands on sendiri.

Memang cantik rekabentuk rumah2 tradisional ni Jalil.

Abdul Jalil said...

asri, aku bila jalan kemana mana kalau terjumpa rumah2 lama kalau ada kesempatan memang aku berhenti utk melihat dekat, sekadar menghargai seni org dulu dulu walaupon nampak tak praktikal utk kita buat pada masa sekarang, itulah senibina kita pada masa dulu