Jul 19, 2009

RAYUAN DANA PEMBESARAN SURAU AL-IKHSAN, SMSJ



surau Al-Ikhsan





PROJEK SURAU SMSJ :

CADANGAN BAGI MENGUBAH SUAI DAN MENAMBAH KELUASAN BANGUNAN SURAU SEDIA ADA , TEMPAT WUDUK SERTA TANDAS DAN MEMBINA TEMBOK DI BELAKANG SURAU AL IKHSAN, SMSJ KLUANG


I. Di sekolah yang kita cintai ada sebuah surau bernama Surau Al-Ikhsan yang dibina pada tahun 1990 atas inisiatif dan usaha PIBG. Surau ini adalah untuk kegunaan pelajar-pelajar putera & puteri sekolah. Masa kita dulu surau belum ada, bilik asrama tingkat paling atas dijadikan surau.

II. Pada masa ini surau tersebut tidak berada dalam keadaan yang agak baik dan tidak dapat menampung bilangan pelajar2 yang ada, apatah lagi bilangan pelajar-pelajar yang akan datang, yang semakin bertambah.

IIa. Justeru itu surau ini memerlukan pembesaran dan pengubahsuaian serta peralatan-peralatan asas yang diperlukan spt menambahkan ruang solat untuk Pelajar Puteri yang begitu tidak mencukupi, sejadah/permaidani, tabir/langsir/tirai pembahagi ruang antara Pelajar Putera dan Pelajar Puteri, paip air untuk kemudahan berwudhuk, kolam, tangki air, ruang tempat berwudhuk, memperkuatkan tembok bersebelahan surau, bilik air/tempat mandi yang berasingan di antara Pelajar Putera dan Pelajar Puteri, dll.

IIb. Buat masa ini, surau hanya mampu menampung kapasiti pelajar yang berjumlah 450 orang sahaja. Menjelang 2010 dan 2011, sekolah akan mempunyai pelajar seramai 750 orang, iaitu pertumbuhan sebanyak 300 orang pelajar iatu dengan kadar 66.66% dalam masa 2 tahun yang akan datang, sedangkan ruang surau tidak mengizinkan untuk menampung jumlah Pelajar-pelajar yang seramai itu.

IIc. Dalam masa 1-2 tahun akan datang, pelajar puteri akan mempunyai jumlah yang hampir sama dengan pelajar putera, sedangkan ruang untuk pelajar puteri adalah sangat kecil dan terhad. Oleh itu pembesaran surau ini adalah wajar dan amat diperlukan untuk menampung pertumbuhan bilangan pelajar tersebut dalam masa yang terdekat ini.

IId. Projek Surau SMSJ ini harus dilakukan dengan segera dan secara sistematik serta teratur mengikut “timeline” yang telah ditetapkan dan diluluskan oleh pihak Task Force Projek Surau SMSJ (Sajoha) dan SMSJ/PIBG, demi untuk mengejarkan waktu yang tersangat singkat itu, sebelum pelajar-pelajar datang mendaftarkan diri ke sekolah.

III. Pihak sekolah telah memohon bantuan dari SAJOHA untuk tujuan pembesaran dan pembaikpulih surau tersebut. Ahli Jawatankuasa Sajoha 2008/2009 telah bersetuju untuk menguruskan projek pembesaran dan pembaikpulih surau ini sejak tahun lepas sebagai salah satu daripada aktiviti-aktiviti SAJOHA.

IV. Status projek masa kini masih pada peringkat awal - banyak kerja-kerja yang masih perlu di selesaikan spt. lakaran pelan, anggaran kos, serta perlantikan kontraktor. Keseluruhan anggaran kos pembinaan buat masakini ialah RM 300,000 tetapi anggaran kos ini akan disemak untuk mempastikan yang ianya mencukupi untuk tujuan pembinaan tersebut.

IVa. Kerja-kerja pembinaan telah dicadangkan untuk bermula pada awal tahun hadapan (2010). Jika dana yang diperlukan telah dapat dipenuhi di dalam jangkamasa yang lebih awal, maka pembinaan tersebut juga akan dimulakan dengan kadar yang lebih segera. Sasaran untuk memenuhi dana tersebut ialah akhir Disember 2009.

V. Untuk mendapatkan dana pembiayaan, SAJOHA telah menubuhkan DANA SURAU dan menyeru bekas-bekas pelajar sekolah SMSJ (termasuk kitalah tu) untuk menyumbang kepada tabung tersebut. Salah seorang rakan kita Noraini Mohd Yusof adalah Pengurus Projek (merangkap Timbalan Presiden) di dalam Projek Pembesaran Surau SMSJ ini. Beliau juga adalah satu-satunya wakil batch ‘77 di dalam Ahli Jawatankuasa SAJOHA .

VI. Jumlah tabungan serta dana yang terkini telahpun meningkat kepada RM 19,120 (setakat 22 Jun 2009) . Diharapkan dengan bantuan ikhlas dari kita semua akan dapat menambahkan jumlah dana tersebut untuk tujuan yang telah disebutkan di atas.

VII. Secara ringkasnya aku menyeru kepada diri aku sendiri dan rakan-rakan semua untuk menghulurkan sumbangan seberapa yang mampu dan seikhlas mungkin untuk dana pembesaran surau ni. Ambil lah peluang ini untuk kita membayar balik kepada sekolah yang telah berbakti kepada kita dan memberikan kesenangan kepada anak-anak SMSJ untuk menggunakan surau.

VIII. Untuk tatacara bagaimana hendak menghantar derma/sumbangan, berikut adalah sedutan daripada blogsite sajoha:
----------------------------------------------------------------------------

Kepada warga SAJOHA yang lain yang ingin membuat sumbangan, bolehlah menghulurkan sumbangan anda kepada DANA SURAU ini ke dalam akaun seperti butiran berikut:-

No Akaun : 141 800 1000 7685


Atas Nama : PERSATUAN ALUMNI SEKOLAH MENENGAH SAINS JOHOR, KLUANG, JOHOR (SAJOHA)

Akaun : Akaun Semasa Wadiah

Bank : Bank Islam Malaysia Berhad, Menara TM, Jalan Pantai Baharu, Kuala Lumpur

Class Code : Societies/Club

PANDUAN:

1. Semua Penderma/Penyumbang yang ingin menderma/menyumbang kepada Akaun DANA SURAU SMSJ (di atas), di harap dapat memaklumkan kepada ketiga-tiga Penama Pemegang akaun tersebut:Jawatan & NamaEmelNo HPi. Presiden SAJOHA = MD. NAZRI SAFAR (92)ii. Bendahari SAJOHA = HAIZAD IBRAHIM (93)iii. Pengurus Projek SURAU = NORAINI MOHD. YUSOF (77)(Tidak perlu dihantar kepada e-groups, hanya kepada ketiga2 penerima di atas memadai. Ini adalah bertujuan untuk mencatit jumlah daripada siapa datangnya wang tersebut, jumlah sumbangannya, tarikh, dan juga untuk bertujuan untuk rekod dan fail SAJOHA)

2. Penderma/Penyumbang mesti letakkan nama penuh persatuan (huruf besar) di atas cheque, cahier's order, bank draf, etc = PERSATUAN ALUMNI SEKOLAH MENENGAH SAINS JOHOR, KLUANG, JOHOR (SAJOHA).

3. No. akaun haruslah tepat = 141 800 1000 7685


4. Jika menggunakan cheque, tulis nama dan contact no. di belakang cheque dan tujuannya ialah : Sumbangan kepada DANA SURAU SMSJ.

5. Jika ingin menyumbang secara online ke dalam akaun, harap dapat menghubungi dan hantarkan email (as evidence) yang mengandungi details mereka spt nama, jumlah (RM), tarikh, no. contact(s), address. Kita akan cuba hantar resit kepada mereka memerlukan resit tersebut (ke alamat yang diberikan kepada kita).

6. Wang tunai adalah tidak diterima. Mohon jasa baik anda untuk kreditkan ke dalam akaun.

7. Bagi mereka yang ingin menggunakan nama "Hamba Allah" atau prefer to remain anonymous, letakkan juga nama sesiapa yang lain, eg. nama anak atau anak saudara, ibu, bapa, etc, asalkan ada nama yang sebenarnya.

8. All transactions seharusnya di dalam mata wang Ringgit Malaysia , melainkan ketiga2 pemegang akaun/penerima sumbangan mengetahui origin wang sumbangan tersebut (iaitu nama penderma/penyumbang, dari negara mana, alamat, contact details, email addresses, etc.) bagi tujuan kita menghubungi mereka, jika perlu.

9. Bagi sesiapa yang ingin mempromosikan dan mengajak penderma2/penyumbang2 lain (selain dari ahli SAJOHA), amatlah dialu2kan, asalkan penderma/penyumbang memberikan maklumat diri mereka bagi memudahkan issuance of receipt.

10. Sebarang pertanyaan bolehlah menghubungi nama2 tersebut di atas.Semoga Allah s.w.t memberkati dan membalas niat murni anda semua.

Amin.

Sekian, terima kasih.

MD. NAZRI SAFAR
Presiden SAJOHA
--------------------------------------------------------------------------------

IX. Kepada rakan-rakan semua, apa tunggu lagi, hulurkanlah sumbangan seberapa ikhlas yang termampu.

Apabila membuat sumbangan secara bank-in online, sila maklumkan kpd kedua-dua wakil iaitu ALIMOR SIPON dan NORAINI MOHD. YUSOF melalui e-mail alimorsipon@yahoo.com (019 386 8642) dan noraini.my@tm.com.my; norainimyusof@yahoo..com.my (013-395-6789 / 03-2240-3333)

(Sertakan maklumat spt bankslip copy #, jumlah sumbangan (dlm RM), tarikh sumbangan dikreditkan ke dalam bank, nama penuh dan contact #)

Jika menghantar dengan cheque/cashier's order alamatkan kepada:

1. Batch Rep 77 : c/o ALIMOR SIPON, 11, Jalan USJ18/2C, UEP Subang Jaya, 47630 Selangor.
atau
2. Project Manager Projek Surau SMSJ : c/o NORAINI MOHD. YUSOF, Telekom Malaysia Berhad, Level 9 North Wing, Menara TM, Jalan Pantai Bahru , 50672 Kuala Lumpur.

Juga sertakan nama penuh, contact # dan alamat penuh. Resit tanda penerimaan sumbangan akan dihantarkan oleh pihak SAJOHA kepada nama dan alamat yang telah diberikan.

X. Rebutlah peluang keemasan ini untuk sama - sama kita menyumbang kepada jalan kebaikan dan menambah amanah saham akhirat yang tentunya dijamin berkekalan.


Salam Ikhlas,

Alimor Sipon.

p/s - Satu lagi payment mode ialah CASH. Kalau korang terjumpa aku dan percayakan aku. Akaun Bank Islam ni di bawah pejabat aku - boleh aku tolongkan bank in.

Terkini:

1. Revised estimated cost projek pembesaran surau Al-Ikhsan ialah RM500,000.

2. Laman rasmi projek ialah dermasurausmsj.

1 comment:

asri said...

Insya'Allah Mor hujung bulan ni. Budak U baru mula sem.