Sep 27, 2009

Buat Lemang AidilFitri 1430H




Lemang sedia untuk dimakan.


Lemang siap dibakar


Lemang sedang di bakar





Sediakan api untuk bakar lemang


Kelapa lepas diparut.



Kelapa utk diparut


Beras pulut yang direndam


Buluh lemang siap dimasukkan daun pisang


Daun Pisang


Buluh lemang yg siap di kerat





Pokok Buluh Lemang

Aku memang suka makan lemang tapi tak pernah cuba buat sendiri. Saban tahun bila tiba hari raya, abah aku yang buat lemang sehingga dia meninggal tahun 2002. Lepas abah meninggal, adik aku yang sambung tradisi buat lemang keluarga kami. Biasanya aku cuma tolong-tolong buat persiapan. Tahun ni aku cuba buat sendiri - tak susah cuma persiapan dan jaga api lemang makan masa.
Buluh lemang aku ambik di kebun yang ditanam oleh arwah abah. Pokok buluh ni memang popular musim raya sebab ramai jiran2 dan kenalan datang ambil buluh nak buat lemang. Kalau nak cari dalam hutan tu susah sikit.
Bahan2 nak buat lemang tak banyak - beras pulut, santan kelapa (campur sedikit garam) - itu saja. Tapi persiapan lain banyak guna tenaga - ambil buluh dan kerat, cari daun pisang, cuci buluh dan masukkan daun pisang, masukkan pulut dan santan, sediakan api untuk bakar lemang (aku gunakan kayu pokok rambutan). Part yang kena sabar (5-6 jam) ialah menjaga api masa menunggu lemang masak. Ini part yang kritikal dan tentukan lemang tu masak elok - tak hangus dan masak sekata.
Resepi lemang - beras pulut, santan kelapa
Cara2 membuatnya - Masukkan beras pulut (yg telah direndam 2 jam) ke dlm buluh lemang, masukkan santan kelapa hingga melebihi paras pulut, bakar/hangatkan buluh lemang di sebelah api/bara (jarak 2 kaki), tunggu lemang selama 5 -6 jam sehingga masak.
Bagi kawan2 yang tinggal di kampung, paling ideal buat lemang sendiri untuk keluarga. Di kampung bahan2 senang diperolehi dan ada kawasan sesuai untuk tempat bakar lemang. Lemang yang aku buat tu dapat 30 batang dgn 8 kilo beras pulut dan 20biji kelapa. Modal dlm 60 ringgit saja. Kalau beli lemang yang dijual sekarang harga 5-8 ringgit ikut saiz.
Buat lemang juga bisanya tak buat sorang2. Ahli keluarga lain membantu buat persiapan dan membakar lemang - dapat tingkatkan kerjasama.
Aku puas hati hari raya tahun ini berjaya buat lemang sendiri. Ilmu yang dapat dari arwah abah aku praktikkan. Terima kasih abah.

3 comments:

asri said...

Aku dari kecik bila raya panganan utama ialah ketupat. Kalau tiada ketupat dan kuah kacang tanah macam bukan raya. Tapi bila adik-beradik ada yang berkahwin dengan orang luar johor barulah lemang popular dalam keluarga aku. Aku cuma boleh mengayam sarung ketupat sate dan bawang je.Di Pontian ni kalau terasa nak makan burasak,lepat dan ketupat diluar musim raya boleh dibeli di warong depan Hospital Pontian. Dekat dengan rumah bapa saudara Maznah Mahmood.

Bagus juga Mor kau buat entri ini pasal bagaimana nak buat lomang.Kalau teringin nak makan lomang made in daewek boleh cuba resipi yang dihantar tu.Pokok buluh yang ada dekat rumah ialah jenis buluh betong sesuai untuk buah meriam.

pakroslan said...

orang jawa tak boleh tinggal sambal goreng..perghhh.. lempeng cecah sambal goreng...

kassimhb said...

Tak sangka kau boleh buat sendiri lemang. Aku memang suka makan lemang, arwah bapa aku org N.Sembilan memang pandai buat lemang. Tapi aku tak warisi sebab tak tahan tunggu lama dekat api. Skrg pun aku tak boleh makan banyak lemang, nanti kolestrol tinggi.