Jan 27, 2010

Fw: Pokok Kemunting










----- Forwarded Message ----
From: Mohd Nazari Ahmad <mohdnazariahmad@yahoo.com>
To: alimor sipon <alimorsipon@yahoo.com>
Sent: Mon, January 25, 2010 11:36:28 PM
Subject: Pokok Kemunting

Assalamualaikum wbt kawan2,

Buat tatapan semua dan mungkin ada yang masih mengenali pokok ini maka aku postkan gambar pokok kemunting yang hampir pupus.

Buat Salbiah.. kau framekan gambar ni , nanti kalau jumpa boleh ambil benihnya.

Gambar 1 adalah gambar pokok kemunting. Gambar 2 kudup bunga kemunting. Gambar 3 pula kudup yg bertukar menjadi bunga. Gambar 4 bunga berputik dan menjadi buah. Bila besar agak2 besar hujung jari tangan ia akan menjadi hitam bermakna dah masak. Aku tunggu buah tu masak baru nak ambil gambar. Yg frustnya hari sabtu lepas sedap je orang rumah aku tunjukkan 3 biji buah yg dah masak kat jiran aku siap suruh rasa lagi... anyway sekarang ni SN dah kenal kot.


Nazari ... buat apa dgn buah pokok kemunting? Pokok ni banyak lagi kat Kemunting (Taiping) agaknya.

8 comments:

braimtaigo said...

asalamualaikum bang aji. nak buat ape le frust. kata dulu org rumah yg tanam..rasanya suka hati dia le nak kasi siapa..tunggula lagi sampaibuah yg mudatu masak. kalau bimbang sangat sarungkan buah tu..ala macam nangka. lepas tu belek ari2

Nazari said...

Bang braim.. bab-bab sarung buah ni aku tak campur! Alimor.. kat tapak rumah kau tu banyak pokok ni.. masa dulu aku balik sekolah .. bila sakit perut aku singgah le kat kawasan tanah kau tu.. banyak pokok kemunting ni.. buahnya kalau dah masak makan terus je.. sedap hingga menjilat jari..

Alimor Sipon said...

Nantilah aku cari buah tu kat kampung ... boleh buat ubat sakit perut. Jangan makan dia jadi sakit perut sudahlah.

Salbiah said...

Terima kasih Nazari. Kena tenguk pokoknya baru boleh kata kenal. Kalau nak tahu, di blog nilah saya baru kenal nama pokok ni. Tiger orchid saya baru berbunga setelah 10 tahun ditanam. Nanti saya ambil gambarnya.... Orang kata dia berbunga 5 tahun sekali dan bila berbunga, bunganya tahan enam bulan. Betul ke?

braimtaigo said...

DSN,bunga okid memang tahan lama sebab agen pendebunganya sangat kurang. Bunga biasanya akan layu setelah didebunga.

Nazari said...

Kawan2.. buah kemunting ni makanan snek org2 kampong masa dulu. Kalau dah musim dia banyak jadi kutip aje kat tepi semak2 atau hutan. Sedap jugak..maklumlah duit bukannya ada sangat. Banyak lagi buaha2an free yg seangkatan dengannya.. spt buah kelat, mata pelanduk dll. Buah kemunting ni tak boleh makan banyak2 nanti sembelit...

braimtaigo said...

Wah! boleh buat ubat ciriti biriti tu bang aji.

Juntaian Kesidang said...

Assalamualaikum w.b.t.

menyedari ia hampir pupus, saya dah bbrp kali cuba nak tanam pokok kemunting ni...tapi gagal....tahniah kerana dapat memilikinya dlm pasu...!! kak ani